Vi kan opnå kommision gennem disse links. Artiklen er derfor en annonce. Læs mere

Hjem » Kosttilskud » Kasein proteinpulver – Hold muskelopbygningen i gang over natten

Kasein proteinpulver – Hold muskelopbygningen i gang over natten

kasein proteinpulver

Kasein proteinpulver er baseret på de faste stoffer fra komælk, som har en lidt langsom fordøjelse for kroppen, dermed ikke sagt at det ikke har mange fordele. At fordøjelsen tager lidt længere tid end eksempelvis whey proteinpulver, gør at kroppen arbejder i længere tid også flere timer efter du har taget det.


Bodylab Casein Protein – #1 Vores anbefaling til bedste kasein proteinpulver

bodylab kasein proteinpulver

Bodylab


Optimum Nutrition Gold Standard – #2 Beriget med zink og mangesium

optimum nutrition kasein proteinpulver

Muscle House


Fordele ved kasein proteinpulver

Den store fordel ved at det optages langsommere i kroppen er, at det har en mere konstant virkning på strømningen af aminosyre-byggesten. Det kan forbedre restitution samt være gavnlig til at opbygge muskelmasse. Kasein proteinpulver er et godt kosttilskud, hvis man ønsker at fodre sine muskler med proteiner længe efter du har indtaget et måltid.

Proteiner hjælper med at reparere de overrivninger, der forekommer i vores muskler, når vi træner, så på den måde kan dette kosttilskud hjælpe med at opbygge dem endnu stærkere end før.

Det kan også have en god virkning på ømhed og endda fremskynde restitution, så du hurtigere kan komme op på hesten igen og træne. Vi kender allesammen de enormt ømme muskler, man kan få af en intens træning, så her kan det proteinpulveret være din bedste ven.

Alle former for kosttilskud skal ses som et supplement til en varieret kost eller til en velstruktureret kostplan. Når du får den rette mængde protein dagligt gør det, at du bedre kan opbygge muskler og dermed opnå mere effektive resultater af din træning. 


Andre fordele

Kasein proteinpulver er en kalorietæt proteinkilde, hvor der blot er meget lidt fedt og kulhydrater i. Det gør det til et meget rent protein, som får dig til at føle dig mæt i længere tid. Det kan være en fordel, hvis du ønsker at tabe dig, så du ikke har trang til at spise hele tiden.

Hvis du er i gang med et vægttab eller anden form for træningsforløb, så ved du nok, at kilden til at tabe sig eller tage på er baseret på kalorieindtag. Proteinpulver kan derfor være en god kilde til at nedsætte sit kalorieindtag gennem den længerevarende mæthedsfølelse. Det kan omvendt også anvendes til at opbygge muskler, da protein er kilden til muskelopbygning.

Kasein proteinpulver er som sagt fremstillet af komælk, som indeholder calcium og fosfor. Det nævner vi, da disse to mineraler er vigtige for vores knoglers og tænders sundhed, hvilket dermed også kan ses som en fordel ved kosttilskuddet.


Hvilken effekt har proteinpulver for kroppen?

Proteinpulver har ikke nogen magisk effekt på kroppen, det er blot et tilskud til din kost ligesom en vitaminpille er. Det har dog den effekt, at hvis du kombinerer dit indtag med træning og sund kost, at du kan opbygge muskler og dermed opnår eventuelle mål med din krops styrke eller udseende. 

Hvis du ikke har en struktureret kost og har styr på dit protein indtag, kan effekten på din krop ikke spores. Hvis du ikke ved, hvor meget protein du mangler om dagen, kan du ikke dosere tilskuddet så det passer og dermed har en reel effekt på kroppen. 

Det er også væsentligt at pointere, at din krop ikke kun opbygger muskler ved hjælp af proteiner, men også gennem et kalorieoverskud. Det kræver store mængder energi for kroppen at opbygge muskelmasse, så hvis din krop mangler energi, har den ikke en energimæssig basis for at opbygge muskler.


Hvem kan have gavn af det?

Der kan være mange forskellige grunde til at have behov for et supplement af protein til sin kost. Man kan have gavn af det for at hjælpe muskelopbygningen på vej i forbindelse med din træning, eller det kan være gavnligt for ældre mennesker, der måske ikke kan træne og dermed hurtigt mister muskelmasse.

Som en tommelfingerregel skal voksne mennesker med et normalt aktivitetsniveau have omkring 0.8 gram til 1.5 gram protein pr. kilo kropsvægt om dagen. Hvis du styrketræner meget, kan dit behov være større end dette og dermed være en god idé at supplere med et tilskud, såfremt kosten ikke dækker behovet, her anbefales det at indtage 1.5 til 1.8 gram protein pr kilo kropsvægt om dagen.


Kilder


Om forfatteren

Scroll to Top